1. Ce este ajutorul material și cine poate beneficia de acest ajutor?
Ajutorul material este o sumă bănească, acordată din sursele Fondului republican și fondurilor locale de susținere socială a populației, care are menirea să susțină persoanele vulnerabile domiciliate în Republica Moldova la procurarea produselor alimentare, mărfurilor industriale de primă necesitate, medicamentelor, articolelor protetico-ortopedice, achitarea parțială a serviciilor medicale, compensarea cheltuielilor substanțiale cauzate de diferite situații excepționale.
Au dreptul la obţinerea ajutorului material:
- persoanele socialmente vulnerabile din rîndul pensionarilor (prioritar invalizii, persoanele singure şi în etate);
- persoanele inapte de muncă şi familiile cu copii;
- persoanele socialmente vulnerabile în cazurile de îmbolnăvire gravă sau aflate în situaţii excepţionale (calamităţi naturale, dezastre, avarii, conflicte armate, catastrofe ecologice, incendii, epidemii, accidente, deces al rudelor peste hotarele republicii etc.), pe care nu le pot depăşi de sine stătător.
2. Cine stabilește ajutorul material?
Ajutorul material se stabilește de Direcţia Executivă a Fondului de Susţinere Socială a Populaţiei (FLSSP) de la locul de trai al solicitantului de ajutor material, care se află în cadrul direcției asistență socială și protecție a familiei Cimișlia.
3. Care sunt documentele necesare pentru stabilirea ajutorului material și unde se depun acestea?
Documentele necesare sunt:
- Cererea solicitantului de ajutor material, cu descrierea detaliată a circumstanţelor stării materiale în care se află;
- ancheta socială, eliberată de primărie şi/sau organul local de asistenţă socială;
- buletinul de identitate (paşaportul), legitimaţia de pensionar, adeverinţele de naştere ale copiilor, alte documente ce identifică persoana solicitantă.
Aceste documente se depun la direcţia executivă a fondului de susţinere socială a populaţiei de la locul său de trai, sau la asistentul social comunitar din localitate.
4. Care este periodicitatea acordării ajutorului material?
Împreună cu cererea, în mod obligatoriu se prezintă:
- certificatul privind componenţa familiei;
- actul de identitate şi copia acestuia;
- legitimaţia de şedere temporară sau actul de identitate, eliberat de autorităţile competente, in cazul cetăţenilor străini, apatrizilor sau refugiaţilor.
În unele cazuri trebuie prezentate şi următoarele copii ale actelor:
- certificatul de naştere al copilului;
- decizia de instituire a tutelei/curatelei;
- decizia de plasament în instituţie;
- certificatul de salariu de la locul de muncă;
- certificatul privind tipul de studii pe care le urmează orice membru al familiei (cu finanţare bugetara sau prin contract),cu indicarea mărimii bursei, după caz;
- confirmarea de efectuare a plăţii pensiei de întreţinere;
- certificatul privind perioada de satisfacere a serviciului militar în termen;
- actele de proprietate privind terenurile agricole de pe lîngă casă (intravilanul localităţilor), precum şi din extravilanul localităţilor.
- contractul de arendă, locaţiune;
- actul ce confirma gradul şi termenul invalidităţii.
Persoanei care a depus cererea i se eliberează o recipisă, în care este indicată data şi numărul de înregistrare. În cazul în care nu au fost prezentate toate actele confirmative necesare, cererea nu se acceptă.
5. Cine perfectează documentele pentru stabilirea ajutorului material?
Pachetul de documente se prezintă asistentului social comunitar, care ulterior întocmește ancheta socială și o prezintă Consiliului de Administare al FLSSP.
6. Unde se plătește ajutorul material?
Ajutorul material se achită prin intermediul filialelor Întreprinderii de Stat „Poșta Moldovei” sau al Băncii de Economii în baza listelor prezentate de FLSSP.